Tyrannosaur
A Driver, Brandon Sullivan és Joseph. A közelmúlt három, nagy köztiszteletnek örvendő filmjének főhőseiben sok közös vonás van. Mindannyian betegek, a saját démonaikkal küzdenek, de minden egyes próbálkozás, ami a beilleszkedés és (ön)megfelelés rögös útjára vezetne, csak távolabb löki őket a céltól. Közös vonás továbbá, hogy a köréjük épített filmek nem kecsegtetnek hamis illúziókkal, a Driver elhajt a naplementébe, hogy egy másik városban próbálja meg újra, de a kudarc borítékolható, Brandon változatlanul vadászat céljából használja a tömegközlekedést, és Joseph sem lesz más, mint amilyennek a film elején megismerjük, amikor történetesen egy elbukott fogadáson felszívva magát a kutyáján vezeti le a feszültséget, aki már nem éri meg a hajnalt. Joseph nem haragszik a kutyájára, sőt, mióta felesége meghalt, a kocsmatöltelék ismerősökön kívül nem volt más társasága. De a harag nem jelentkezik be előre, nem akkor jön, amikor szükség van rá, és egyetlen úton távozhat a szervezetből. A társadalom jelentős része magába fojtja ezeket az érzéseket, ami jobb esetben szívrohamhoz, rosszabb esetben iskolai mészárlásokhoz és hasonló tragédiákhoz vezet. Joseph más, ő szabadjára engedi, és hogy benne éppen több harag van, mint bárki másban a világon, már csak afféle ráadás.
Paddy Considine a legtöbb ember számára a The Bourne Ultimatum mellékszereplőjeként ismert, pedig az egyébként rendkívül erős Dead Man’s Shoes című film főszerepében is briliáns alakítást nyújtott. Első rendezése, a Dog Altogether című rövidfilm ugyanezen szereplőkkel meséli el ugyanezt a történetet, de nem véletlen, hogy mindez komolyabb játékidőért kiáltott. Peter Mullan és Olivia Colman hátborzongatóan hozzák a főszerepeket, az önmagát is kezelni képtelen Joseph, és az önámításba és hazugságokba menekülő Anita karaktere évek múlva is emlékezetes pontja lesz a brit filmművészetnek. Az első sorokban említett másik két film szintjét persze nem éri el, de ezt aligha várhatjuk el tőle, ugyanakkor a közelmúlt egyik legfontosabb és legerőteljesebb alkotása a Tyrannosaur. Nem kötelező darab, nem mérföldkő, kihagyhatod nyugodtan, de megfosztanád magad egy meghatározó élménytől, és a választól arra a kérdésre, hogy ugyan miért éppen az a film címe, ami.
****
Cseh Dániel
Utolsó kommentek